Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - Chęciny

DODATKI MIESZKANIOWE

 

Dodatek mieszkaniowy

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Pomoc ta przysługuje w przypadkach określonych przepisami.
 

Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:

Dodatek mieszkaniowy, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 3 i 4, przysługuje:

1)najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach;

2)osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;

3)osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;

4)innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;

5)osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu, (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym).

2. Dodatek mieszkaniowy:

1)przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego;

2)może przysługiwać na podstawie więcej niż jednego tytułu prawnego spośród określonych w ust. 1.

3. Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:

1)domu pomocy społecznej,

2)młodzieżowym ośrodku wychowawczym,

3)schronisku dla nieletnich,

4)zakładzie poprawczym,

5)zakładzie karnym,

6)szkole, w tym w szkole wojskowej
- jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.

Kryterium dochodowe przyznania dodatku mieszkaniowego
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

- jednoosobowym – 40% (tj. 3 272,69 zł),

- wieloosobowym – 30% (tj. 2 454,52 zł) przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2024 r. wyniosło 8 181,72 zł.


 Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu

Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:
- 30 % albo
- 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %. 

Normy powierzchni użytkowej w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

35 m2 - dla 1 osoby;

40 m2 - dla 2 osób;

45 m2 - dla 3 osób;

55 m2 - dla 4 osób;

65 m2 - dla 5 osób;

70 m2 - dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Wydatkami, o których mowa w ust. 3, są:

1)czynsz;
koszty, o których mowa w art. 28 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790 i 1114);
2)opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej;
3)zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną;
4)odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego;
5)inne niż wymienione w pkt 1-4 opłaty za używanie lokalu mieszkalnego;
6)opłaty za energię cieplną, wodę, ścieki, odpady i nieczystości ciekłe;
7)wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału.

Nie stanowią wydatków, o których mowa w ust. 4, wydatki poniesione z tytułu:

1)ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów;
1a)rocznych opłat przekształceniowych, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. z 2023 r. poz. 904);
2)opłat za gaz przewodowy, energię elektryczną, dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

Wymagane dokumenty
1) Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (wypełniony i potwierdzony u Zarządcy budynku) – oryginał wniosku.
2) Tytuł prawny (oryginał) do zajmowanego lokalu (jeden z niżej wymienionych – do wglądu):

  • umowa najmu,
  • przydział,
  • akt notarialny,
  • umowa użyczenia (umowa użyczenia wraz z aktem notarialnym mieszkania użyczanego),
  • umowa darowizny, inny.

3) Wydruk czynszu (oryginał)
– aktualnie obowiązujący wydruk, tj. dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego.
4) Do wniosku dołącza się deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Oświadczenie lub zaświadczenia o dochodach (oryginał),  np.:

  • oświadczenie lub zaświadczenia o dochodach z miejsca pracy, umów zleceń, lub dzieło (po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu, składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Oświadczenie lub dokument potwierdzający osiągane przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (np. książka przychodów i rozchodów, ewidencja sprzedaży lub inne),
  • oświadczenie lub zaświadczenie z ZUS o wysokości pobranych świadczeń,
  • oświadczenie lub zaświadczenia o wysokości pobranych wszelkich świadczeń alimentacyjnych,
  • oświadczenie lub zaświadczenie z uczelni o wysokości pobranego stypendium naukowego, socjalnego lub innych świadczeń, szkół zawodowych, policealnych, szkół dla dorosłych (dotyczy osób uczących się),
  • oświadczenie lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o zwrocie nadpłaty podatku dochodowego,
  • inne.

 Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego
5) Akt zgonu (skrócony akt zgonu) dotyczy wdów i wdowców.
6) Oświadczenie lub zaświadczenie o ilości posiadanych hektarów przeliczeniowych – dotyczy osób posiadających gospodarstwa rolne.
7) Informacja na temat rozliczenia centralnego ogrzewania.
8) W przypadku osób rozwiedzionych, żyjących w separacji lub takich, które podały współmałżonka o wypłatę świadczeń alimentacyjnych:

  • oświadczenie lub wyrok sądu dot. rozwodu lub separacji lub jego odpis (oryginał),
  • wyrok sądu dot. zasądzonych świadczeń alimentacyjnych lub jego odpis (oryginał),
  • oświadczenie lub zaświadczenie od komornika dot. skuteczności ściągania świadczeń alimentacyjnych (oryginał)

9) Ostatnia faktura rozliczeniowa za energię elektryczną (dotyczy osób, które nie posiadają centralnego ogrzewania, gazu lub bieżącej ciepłej wody).

Jednocześnie informujemy, iż w trakcie przyjmowania wniosku mogą pojawić się nowe okoliczności, które będą musiały być wyjaśnione poprzez dostarczenie innych wymaganych dokumentów!

 

 

 

 

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Imieniny

Zegar

Urząd Gminy Szulborze Wielkie - Rodzina 800 plus